Fa állatfigurák és a biodiverzitás

Fa állatfigurák és a biodiverzitás

Játékból környezeti nevelés

Gyerekkoromban volt egy fa zsiráfom. Kicsit kopott volt már, és mindig eldőlt, ha nem figyeltem oda, de valahogy mégis minden történetbe bele tudott kerülni. Nemcsak játék volt, hanem társ. És talán már akkor elkezdődött valami, amiről akkor még nem is tudtam: a természethez való kapcsolódásom.

Ma, amikor egyre kevesebb élőállatot látunk testközelből, és a természet inkább képernyőn jelenik meg, különösen fontos, hogy a gyerekekhez valahogyan mégis visszataláljon. Ebben – bármilyen meglepő – segíthet egy fa állatfigura.

Egy kis faállat – és egy nagy felismerés

Ha egy gyerek kézbe vesz egy állatfigurát, valami történik: Nevet ad neki, eljátssza, hogy hol él, mit szeret enni, vagy hogy elveszett, és segítségre van szüksége.
És játék közben, olyan dolgokat tanul meg, amiket egy egyszerű magyarázat nem biztos, hogy át tudna adni.

Egy ilyen figura:

  • Kapcsolódást teremt egy-egy fajhoz – gyermeked megtanulja, hol él, mit eszik, veszélyben van-e
  • Érzelmeket ébresz t – a játékon keresztül megtapasztalja a gondoskodást és a felelősségérzetet
  • Felkelti a kíváncsiságot – kérdéseket hoz, beszélgetést indít el
  • Megtanít törődni – mert amihez kötődik, azt később jobban meg akarja védeni

Biodiverzitás? Egy panda is elég kezdetben

A „biodiverzitás” nagy szó. Nehéz is megfogni, mit jelent pontosan. Hivatalosan: az élővilág sokszínűségét.
Állatok, növények, mikroorganizmusok, ökoszisztémák. A valóságban: minden, ami körülvesz minket – és minden, amit egyensúlyban kellene tartanunk.

De kisgyermeknek ez még túl távoli. Viszont ha van egy kis fa pandája vagy jegesmedvéje, az már nem. Az ott van vele, kézben fogható, eljátszható.
És innen indulhat el egy olyan beszélgetés, ami sokkal többet ad, mint egy tankönyvi definíció.

 Különösen izgalmasak lehetnek a veszélyeztetett fajokat ábrázoló figurák – ezekkel játék közben is beszélgethetünk arról, miért fontos megóvnunk őket.


Természet, játék, kapcsolat – mit tanít egy fa állatfigura?

  • Történetek születnek körülöttük – a gyerekek saját világukból indulva építenek narratívát
  • Játék közben gondolkodnak – például mit tehet egy állat, ha „nincs már hol laknia”
  • Beszélgetéseket indítanak – észrevétlenül tanulnak a fajokról, élőhelyekről
  • Tiszteletre nevelnek – hiszen ami fontos a játékban, az később is értékes lesz

Állatok – akkor és most

Régen a legtöbb gyereknek természetes volt az állatok közelsége: udvarban, tanyán, erdőszélen.
Ma sokszor a természet már egy „másik világ”. A fa állatfigurák ezt a távolságot csökkentik. Testközelbe hozzák az állatokat,
újrakapcsolnak hozzájuk – játékosan, élményszerűen.


Mit tehetünk szülőként?

 Tippünk: játsszatok „farmosat", építsetek karámot, vagy rendezzetek be egy „erdőszéli ovis” szerepjátékot – ezek rengeteget segítenek a gondolkodás és az érzelmi intelligencia fejlődésében.


 Az Apacukánál kapható fa állatfigurák természetes anyagokból készülnek, időtállók, és tele vannak lehetőséggel. Nemcsak játszani lehet velük – hanem tanulni, kapcsolódni és történetet mesélni. Mert néha egy kis faállat is lehet a kezdet valami nagyobbhoz: egy természethez hűbb gondolkodáshoz.